Biblisk Bönbok (med Psaltaren, mässbok och tidegärd)
Kristuskalender 2021 (med helgdagarnas texter och bibelläsningsplan)
Luthersk Psalmbok
Svensk Kyrkobibel Nya Testamentet (NT97)
Siegbert W. Becker: Den Heliga Skrifts verbalinspiration
Författaren visar på vad Bibeln har att säga om sig själv. "Skrifternas verbalinspiration är invävd i Bibelns varp
och väft som en silketråd som ger styrka åt vävnaden och tillförsäkrar oss att de löften om förlåtelse och frälsning,
som vi har i vår välsignade Herre, aldrig skall brytas, eftersom de är Guds ord och löften." Särskilt används Moses,
Jeremia och aposteln Paulus för att ge en förståelse av den gudomliga inspirationens natur.
Martin Chemnitz, Johann Gerhard, Hieronymus, Adolf Hoenecke, Per Jonsson, Martin Luther, Franz Pieper, C.F.W. Walther:
Prästämbetet - vad lär Bibeln? (artikelsamling)
Veit Dietrich: Himmelrikets nycklar
Per Jonsson:
Den evangeliska mässan (en förklaring över högmässans liturgi)
Högmässan intar den centrala platsen i församlingens gudstjänstliv. Till en god förståelse av högmässan hör kunskaper
om högmässans liturgi. Denna bok behandlar och förklarar de olika delarna i högmässans liturgi.
Evangeliepostilla, första årgången, vinterdelen
Evangeliepostilla, första årgången, sommardelen
Evangeliepostilla, andra årgången, vinterdelen
Evangeliepostilla, andra årgången, sommardelen
Evangeliepostilla, tredje årgången, vinterdelen
Evangeliepostilla, tredje årgången, sommardelen
Från vår Frälsares predikstol (en samling predikningar)
Luthersk kyrkohistoria
Uppsala möte 1593 - i samtid och eftervärld. Några drag i svensk kyrkohistoria under fyra århundraden
I föreliggande framställning sätts Uppsala möte in i sitt kyrkorättsliga teologiska men också kyrkopolitiska sammanhang.
Jubelfesterna 1693, 1793 och 1893 ställs i relation till sin tids ekonomiska, politiska och teologiska förutsättningar.
Uppfattningen om Uppsala mötes och därmed också kyrkans betydelse för svensk historia underkastas därvid en kritisk granskning.
Småborgerlig reaktionär eller progressiv revolutionär? Martin Luther i marxistisk historieskrivning
Inför Lutherjubileet 1983 kunde man iaktta tendenser till en officiell omvärdering av Martin Luther i DDR. Hur förhöll sig
denna nya syn på Luther till tidigare marxistisk historieskrivning? Innebar den ett brott med historiematerialismen och
ett närmande till kristendomen? Eller var det en tillfällig oppurtunistiskt betingad moderörelse utan anknytning till tidigare
forskning? I denna historiografiska översikt söker författaren bland annat besvara dessa frågor.
Finntorparna i Mången. Jord, människor och rättsuppfattning i förproletär bergslagsmiljö
Doktorsavhandling i historia.
Peter Krey:
Den Helige Ande
Fogat till Peter Kreys 10 kapitel över Den Helige Ande finns i tillägg ett efterord med utläggningar av Martin Luther, Per Jonsson
och Tom Hardt.
Det heliga dopets sakrament
Fogat till Peter Kreys 12 kapitel över Det heliga dopets sakrament finns i tillägg ett efterord med utläggning av Per Jonsson.
En bok om Jesus Kristus
Martin Luther:
Doktor Martin Luthers lilla katekes med förklaring av Svebilius, reviderad upplaga
Kort bekännelse om det heliga sakramentet
År 1529 hölls religionssamtalet i Marburg där Luther gjorde opp med Zwinglis spiritualiserande nattvardsuppfattning.
Mellan Luthers "är" och det reformerta "betecknar" finns ingen medelväg. Luthers nattvardslära är Kristi lära. Brödet
är Kristi kropp, och vinet är Kristi blod.
Odödlighetens läkemedel
Denna småskrift innehåller ett utdrag från "Dass diese Worte Christi, das ist mein Leib, noch fest stehen" samt från två
katekespredikningar om Herrens nattvard vilka Martin Luther höll år 1528.
Om Kristi lekamens och blods sakrament
I "Sermon om Kristi lekamens och blods sakrament mot svärmeandarna 1526" visar Martin Luther på de två styckena i Kristi
kropps och blods sakrament. Dessa är, för det första, vad man skall tro, och för det andra, tron själv eller bruket.
I "Förmaning att begå Herrens lekamens och blods sakrament 1530" visar Martin Luther varför man skall gå till sakramentet ofta.
Om tillbedjan av Kristi heliga kropps sakrament
Det är i synnerhet två läror som Luther driver i denna skrift: 1. Brödet och vinet i nattvarden är Kristi kropp och blod
och 2. Detta sakrament är evangelium. Denna skrift från 1523 ingår i den diskussion, som Luther förde med de böhmiska bröderna.
Hermann Sasse: Detta är min lekamen
Författaren behandlar här bland annat realpresensens innebörd i nattvardsfirandet.
C. F. W. Walther: Kristi rike varar
Författaren C.F.W. Walther tillhörde en grupp lutheraner som under religionsförföljelser i Tyskland
utvandrade till Nordamerika. I denna bok redogör författaren för avgörande skillnader mellan
evangelisk-luthersk kristendom och andra trosriktningar.